وازلین برای درمان بواسیر + آموزش نحوه استفاده

وازلین برای درمان بواسیر

تنها افرادی که از هموروئید رنج می برند می توانند درک کنند که این بیماری چقدر دردناک است و می تواند مشکل زا باشد. پروسه درمان این بیماری اگر به درستی انجام نشود می تواند طولانی شود و بیمار را به شدت آزار دهد.
هموروئید یا بواسیر منجر به متورم شدن سیاهرگ های مجرای مقعد می شود و برخی از علائم آن عبارتند از درد، خارش و خونریزی مقعد. بواسیر شبیه به رگهای واریسی است. بواسیر می تواند در درون روده ایجاد شود که به آن بواسیر داخلی می گویند یا در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شود که بواسیر خارجی نام دارد. یکی از روش هایی که افراد برای درمان بواسیر از آن استفاده می کنند روش های خانگی می باشد. استفاده از وازلین برای درمان بواسیر از روش های رایج خانگی به شمار می رود.

آیا وازلین برای درمان بواسیر خوب است ؟ 

وازلین بافتی چرب و لزج دارد و مانند روغن می ماند. استفاده از وازلین در اطراف مقعد باعث نرم و روان شدن این قسمت می شود و فرد در حین مدفوع کمتر اذیت می شود. همچنین رطوبت ایجاد شده توسط وازلین می تواند از تحریک پوست اطراف مقعد جلوگیری کند. در نهایت وازلین با مرطوب نگه داشتن این ناحیه به بهبود بواسیر کمک می کند.

نحوه استفاده از وازلین برای درمان بواسیر

از روغن وازلین برای درمان بواسیر استفاده می شود. قبل از اینکه از وازلین برای درمان بواسیر استفاده کنید ابتدا ناحیه رکتوم و مقعد را کامل تمیز کنید. سپس با استفاده از یک حوله نرم یا دستمال کاغذی این قسمت را خشک کنید. سپس یک قطره از وازلین را بر روی انگشت خود بریزید و شروع به ماساژ بواسیر و نواحی اطراف آن بکنید. این روند را چند بار در روز تکرار کنید، به خصوص بعد از اجابت مزاج.

اگر در دفع کردن مدفوع مشکل دارید و اغلب مجبور به فشار دادن زیاد هستید، از وازلین مستقیماً روی مقعد خود استفاده کنید. انجام ای کار به مدفوع کمک می کند تا به راحتی از رکتوم عبور کند و حتی می تواند از شقاق مقعدی جلوگیری کند و برای درمان هموروئید مفید باشد.

آیا استفاده از وازلین از خونریزی ناشی از بواسیر جلوگیری می کند؟ 

وازلین برای ترمیم پوست استفاده می شود و می تواند پوست را آبرسانی کنید. همچنین از آن برای درمان سوختگی های جزئی، بریدگی های کم عمق و زخم های کوچک نیز استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهند که می توان از وازلین به عنوان یک درمان مفید برای جلوگیری از خونریزی ناشی از بواسیر استفاده کرد.

باید در نظر داشته باشید که زمانی بواسیر منجر به خونریزی می شود که لخته های خونی که در بواسیر وجود دارند می ترکند و این امر می تواند باعث بروز عفونت شود و شما را در معرض آسیب باکتری ها و میکروب ها قرار دهد. پس حتما قبل از استفاده از وازلین این قسمت را تمیز و ضدعفونی کنید سپس از وازلین استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که قبل از اتخاذ هر روش خود درمانی برای درمان خونریزی بواسیر با پزشک خود صحبت کنید.

فواید وازلین برای بواسیر

استفاده از وازلین برای درمان بواسیر خواص زیادی دارد برخی از این فواید عبارتند از : 

  • استفاده از وازلین روی مقعد حساسیت ایجاد نمی کند
  • به التیام پوست اطراف مقعد کمک می کند
  • باعث کاهش سوزش و خارش مقعد در حین حرکت می شود
  • درد ناشی از توده های خارجی هموروئید را کاهش می دهد
  • سایر علائم را کاهش می دهد
  • احتمال بروز عوارض جانبی آن بسیار کم است
  • وازلین قابل استفاده برای کودکان و بزرگسالان است

عوارض استفاده از وازلین برای درمان بواسیر

به طور کلی وازلین عوارض بسیار کمی دارد اما باید بدانید در حالی که استفاده از وازلین برای درمان بواسیر خارجی موثر و کارآمد است، استفاده از آن برای درمان بواسیر داخلی توصیه نمی شود زیرا می تواند به رگ ها و ماهیچه های داخلی تاثیر منفی بگذارد. در عین حال باید بدانید که استفاده از وازلین به تنهای نمی تواند بواسیر را درمان کند و به احتمال زیاد نیاز است که به یک پزشک برای درمان بواسیر مراجعه کنید.

چه زمانی برای درمان بواسیر باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمان مراجعه به پزشک برای درمان بواسیر

اگر در حین اجابت مزاج مقعد شما خونریزی می کند و با استفاده از روش های خانگی موفق نمی شوید که بواسیر را درمان کنید باید به یک پزشک مراجعه کنید. البته خونریزی مقعد می تواند به دلایل دیگری مانند سرطان روده بزرگ یا سرطان مقعد نیز باشد که در این صورت خطرناک تر است و باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

روش های خانگی برای درمان بواسیر

در کنار استفاده از وازلین برای زخم بواسیر از روش های خانگی دیگر نیز می توانید استفاده کنید از جمله : 

حمام گرم : متخصصان حمام گرم و نمک را به عنوان یکی از درمان های خانگی بواسیر پیشنهاد می کنند. حمام آب گرم و نمک به مدت 20 دقیقه در طول روز توصیه می شوند

کمپرس سرد : در این روش می توانید کیسه های یخ را روی ناحیه ای که درد دارد قرار دهید تا درد آن تسکین داده شود.

استفاده از آلوئه ورا: آلوئه ورا برای مشکلات پوستی بسیار کاربرد دارد. می توانید از آلوئه ورا را روی ناحیه عفونی اطراف مقعد ماساژ دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

به نقل قول از سایت hemrid :

Vaseline isn’t a cure for hemorrhoids. However, it can speed up the healing process while also easing the pain and discomfort in some cases.

ترجمه : وازلین در اغلب موارد به تنهایی منجر به درمان بواسیر شما نخواهد شد. با این حال می تواند به روند بهبود بواسیر را سرعت ببخشد و درد و ناراحتی های ناشی از بواسیر را نیز کاهش دهد.

منبع : https://hemrid.com/

در نهایت به یاد داشته باشید که دلیل بروز بواسیر سبک زندگی و عادات غذایی منفی هر فرد می باشد. مصرف فیبر کم در رژیم غذایی می تواند شما را در معرض ابتلا به یبوست قرار دهد و زمانی که یبوست رخ می دهد باید در حین اجابت مزاج فشار بیشتری وارد کنید در نتیجه احتمال ابتلا به بواسیر افزایش می دهد. 

پیشنهاد ما به شما این است که اگر بعد از استفاده از وازلین به مدت یک هفته برای درمان بواسیر خارجی تغییری ایجاد نشد حتما برای درمان بواسیر به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا